Проект "Укладання словника крилатих висловів".

Кух В.І., вчитель української мови



Проект "Укладання словника крилатих  висловів".

1 група.

 

"Міні-дослідження  на  тему  " Коли  у  слів  виростають  крила".

 

2 група.  

Поясніть  значення   наведених  висловів. Встановіть  їх  авторство. Складіть  речення  з  окремими  з  них. Наведіть  власні  приклади.

На  сторожі  коло  них  поставлю  слово; великих  слів  велика  сила; апостол  правди  і  науки; всевидящеє  око; бути  чи   не  бути; блудний  син; спочивати  на  лаврах; яблуко  незгоди; з  щитом  і  мечем; з  щитом  чи   на  щиті; не можна  двічі  увійти  в  ту  саму  річку; прийшов, побачив, переміг.

 

3 група. 

Міні-дослідження  "Латинь  із  моди  вийшла  нині?"

Знайдіть  крилаті  вислови  та  поясніть  їх  значення.

1.Діючи  за  принципом " поділяй  і  владарюй",--австро-угорські  барони, чеська  буржуазія, фашистські  головорізи  всіляко  намагалися  посіяти  ворожнечу  між  різними  національностями. 2. Вимагач, егоїст  пробивається—ось  що  страшно… Прибіг, поїв, дай  грошей—біжу  в  кіно. Бажання  одне—хліба  й  видовищ…(О.Гончар). 3. Вночі  на  зорях  ворожу  або  замислений  сиджу  над  книгами  Сивіли (М. Вороний). 4. Щасти  й  йому, доле, благополучно  повернутися  у  рідні  пенати (Ф. Маківчук). 5. Минув  час, коли  ми   ставали  в  позу  якихось  авгунів  мистецтва  і  проповідували  глядачам   те, чого  вони  не  сприймали .  

 Довідка  для  вчителя: політичний  принцип, що  застосовувався  у  Стародавньому  Римі; гасло  римської  юрби, що  жила на  утриманні  імператорів; легендарні  жінки-віщунки; охоронці  єдності  сім'ї, згоди  в  ній;  жерці, що  ворожили,  часом  самі  в  це  не  вірячи; люди, що  перетворюють  у  таємницю  свої  знання, викладаючи  їх  незрозумілою  мовою(псевдовчені).

 

4 група.

Відновіть  крилаті   вислови   В. Сухомлинського, поясніть  їх   значення.

 Гарні  не  красиві  слова                                   не   було  б  краси

Якби   на  світі  все  було  однакове,                своя   співуча  пір'їна

Рана  від  слова  заживає, проте                        а   красиві  діла

До  сяючої  вершини                                          слід  глибокий   зостається

У  кожної  людини  є                                         веде   кам'яна   стежина

 

 

5 група.

Розкрийте  зміст афоризмів. Складіть з  ними речення. Від чого залежить правильне  вживання   крилатих  висловів.

1. Дух  часу. 2. Сіль  землі. 3. Пуп землі. 4. Блудний  син. 5. Буря  в  склянці  води. 6. Робити  з  мухи  слона. 7. Яблуко  незгоди. 8. Вовк  в овечій  шкурі. 9. Замість  хліба  вкласти  камінь. 10. Умивати  руки. 11. Гордіїв  вузол. 12. Нести   свій  хрест. 13. Кожний   камінь  кричить. 14. Випити  часу  до  дна. 15. Фортуна. 16.Колесо  фортуни. 17. Книга  за  сімома  печатями. 18. Біла  ворона. 19. Лікарю, вилікуй  себе  самого. 20 Бальзаківський  вік. 21. Відкрити  Америку. 22. Угода  з  дияволом.

 

Тавтологія—неусвідомлений, мимовільний  або, навпаки, навмисний  повтор  у  межах  словосполучення, речення  того  самого  слова  чи  однокореневих  слів  з  тотожним, аналогічним  і  подібним  значенням. Це  може  бути  виявом  недостатньої  культури  мови  або  спеціальним  семантико-стилістичним  засобом. Отже, у  звичайному  мовленні  її   слід  уникати, а  в  текстах  художнього  та  публіцистичного  стилю  можна  використовувати  з  метою  підсилення, надання  емоційності  висловленому. У  текстах  науковому  стилю  повтори  термінів  допускаються  з  метою  чіткого  викладу  інформації (З  довідника)

 

33. Гра " Я—редактор".

Відредагуйте  текст. В  чому  полягає  характер  помилок. Чому  у  вірші  таке   явище  не  вважається  за  помилку?

                                                  

Хмаринка

І. Біла  тендітна  хмаринка  легенько  пливла  собі  по  небу. Хмаринка  аж  сяяла  від  радості: їй  вдалось  покинути  маленький   ставок, де  ця  мала  хмарка  була  звичайною  водою. Хмаринці  навіть  не  хотілось  згадувати, яким  сірим  і  буденним  було  її життя  в  ставку. Особливо  в  той   час, коли  ставочок  покривався  кригою. "Ні, я  туди  ніколи  не  повернуся!—затято  мовила  хмарка.—Я  тепер  вічно  житиму  серед  гордих  зірок".

 Та  раптом  налетів  вітер-пустун  на  беззахисну  хмару, підняв  її  високо-високо  і  закрутив  у  шаленому  танці. Хмарина  від  несподіванки  аж   побіліла, нахмурилась-нахмурилась. Зробилося  хмароньці  не   по  собі  від  такої  безцеремонності. Хмарина  образилась  і  гірко-гірко   заплакала…

 

ІІ. Нахмарилась  хмарка  хмарно,

Хмаринку  хмурить  нехмарно (Л. Костенко).

     Ради  тебе  перли  в  душу  сію,

     Ради  тебе   мислю  і  творю (В. Симоненко).

Можна  жить, а  можна  існувати,

Можна  думать—можна  повторять.

Та  не  можуть  душу  зігрівати

Ті, що  не  палають, не  горять (В. Симоненко).

 

 34. Асоціативні  диктанти.

 

 а) Запишіть  прикметники  з  позитивною  і  негативною  семантикою, що  є  реакцією  на  такі  слова: пам'ять, край, людина, тиша.

 

 б) Опишіть  зовнішність та  риси  характеру  двох  цілком  протилежних людей, використовуючи  антоніми  та  порівняння.

 

 в) Поділіться  враженнями  зі  своїми   однокласниками  про  відвідану  виставку  молодіжної  моди.

 

 г) Укладіть  тематичний словник до теми " Народні  ремесла українців" з  використанням  різних  слів: однозначних  і  багатозначних, прямого  і  переносного  значення, синонімів, іншомовних  та  власне  українських  слів…

 

 

35. Рейтингова   таблиця 

     І. Встановіть, скільки лексичних  значень  мають   наведені  слова. Розташуйте  їх  в  порядку зростання   їх  кількості.

    

Крило, земля, голова, зірки, діло, гроза, слово, небо, шлях, гомін, жито, поле, ранок, компроміс, ключ, клас, школа.

ІІ. Які  з  поданих  слів-синонімів  ви   вживаєте  частіше, а  які  вам  зовсім  незнайомі. Які  слова  ви  запишете  у  свій  словничок? Складіть  речення   із  словами  одного   синонімічного  ряду. 

 Розумний, недурний, хитромудрий. толковий, головатий, головастий, мізкуватий, кебетний, мислимий, мудрий, мислячий, премудрий.

 Сміх, смішки, сміхотня, регіт, регітня, гоготання, гоготіння, іржання.

 Привид, привиддя, примара, мара, мана, тінь, потороча, фантом.

 Дружба, братерство, братство, товаришування, приятелювання, приязнь, побратимство.

 Дорога, шлях, путівець.

 Робота, труд, праця.

 

36.  Проблемне   питання " Чи  завжди  говорити  красиво—означає  говорити  правильно?"

1 група.

Знайдіть  і  виправте  помилки, спричинені   невдалим  добором  порівнянь.

1. Північний  вітер, злий  і  задерикуватий, налетів  на  нас, як  Соловей-розбійник. 2.Зрадівши, Катруся  побігла  додому, як  торпеда. 3. Висока  і  тендітна, Таня  у  своїй  червоній  сукенці  була, як  пожарна  машина. 4. Весело  пожираючи   дрова, вогонь  лагідно  освічував  лісову  галявину  і  дітей, що  сиділи  біля  багаття. 5. На  вулицях  і  площах  сніг  лежить  як  ситець. 6. Іній  облітає  з  дерев  мов  мак.

 

2 група.

 

Вставте  в  текст  найвдаліші, на  ваш  погляд, порівняння, висловлюючи  власне  ставлення  до  предмета.  

 

1. По  небу  бігли  грозові  хмари, схожі  на (велетенських   гончих   псів, на  казкових  птахів, на  динозаврів). 2. Зрідка  сонячний   промінь, продершись  крізь  хмари, падав  на  далекі  клени, і  вони  спалахували  один  за  одним, як (електричні  ліхтарі, велетенські  свічі, золоті  факели). 3. Шквальний  вітер  налітав  поривчасто, як (бджолиний  рій, штормовий   океан, як  бомбардувальник).

 

3 група. 

 

Вставте  потрібні  за  змістом   слова. Складіть  речення  з  порівняльними  зворотами   для  характеристики   позитивних  і  негативних  рис  літературних  героїв.

 

Сміливий, як…; …хоробрий, як…; спритний, як…; швидкий, як…; упертий, як…; …лінивий, як…; безтурботний, як…; обережний, як…; полохливий, як…; скромно, як…; язиката, як…; сувора, …  

 

Вчимося  культури   мовлення

   

 

Щоб  добре  оволодіти  мовою, треба  стежити  за  тим, де, що  і  як  сказати, де, що  і  як  написати. Культура  мовлення  будь-кого, отже, й  учня, день  у  день  зростатиме, якщо  піклування  про  неї  стане  для  нього  постійною  звичкою (М. Русанівський).

 

37. Запишіть  правильний  варіант  слововживання

 

Приймати  участь, в  20  годин   вечора, рейтинг  збільшився, на  протязі  тижня, пред’явити   справку, повісити   об'яву, повістка  денна, слідуючий  день, найлучший, блінчики  з  сиром, овощний  суп, переверніть  сторінку, розкрийте  зошит, учбовий  заклад, дерев'яний  шкаф, кришталеві  стакани, коврова  доріжка, случається  й  таке, діжурство  круглодобове, приводимо  приклади, слідуюча  остановка, хустка  тобі  не  йде.

 

 

                                                                                      

Комунікативний  практикум

 

Виберіть  правильні  варіанти. Складіть  діалог  "На  уроці".

 

- Яке  завдання  було (завдано, задано)?.

 

   - (Розкрийте, розгорніть, відкрийте), ( пожалуста, будь ласка, будьте  ласкаві) зошити.

 

- (Покладіть, положіть, поставте) ручки.

 

- (Витріть, зітріть) дошку.

 

- Слухайте  перше (питання, запитання).

 

- (Переверніть, перегорніть)  сторінку.

 

- (Не  мішай, не  заважай) мені.

 

- Відповідь (невірна, неправильна).

 

- Допишемо  (іншим, другим)  разом.

 

- (Вибачте, вибачаюсь)  (мені, мене).                                                                                               



Обновлен 13 мар 2015. Создан 11 мар 2015



  Комментарии       
Всего 4, последний 2 года назад
хж.ъхю. 09 окт 2015 ответить
хуйня
--- 09 окт 2015 ответить
дбббббббббббббббббббббббббббббббббббббббббббб
ббббббббббббх
   
--- 09 окт 2015 ответить
лшрогперррррррррррррррррррррррррррррррррррррр
ррррррррррррррррррррррррррррррррррррррррррррр
рррррррррррррррррррррррррррррр
--- 09 окт 2015 ответить
ххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххх
ххххххххххх..................................
...дддддддддддддддддддддддддддддддддддддддддд
бббббббббббббббббббббббббббббббббббббббббюжюю
ююююююююююююююююююююююююююююююююююююююююююююю
ююююююююююююююююююююююююююююююююююююююююююююю
ююююююююююююююююююююююююююююююююююююююююююююю
ююююююююббббббббббббббббббббббббббббббббббббб
ббббббббббббббббббббббббббббббббббббббббббббб
бббббббббббббббббббббббббдддддддддддддддддддд
ддддддддддддддддддддддддддддддддддддддддддддд
ддддддддддддддддддддддддддддддьоооооооооооооо
ооооооооооо
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником