Творча лабораторія Якого кольору слова?

Кух В.І., вчитель української мови



                   У   кожного  є  своя  співуча  пір'їнка.

                                                    В. Сухомлинський                         

                                                                   

 

 Творча  лабораторія 

 

      Якого   кольору   слова?

 

25.  Зробіть  "словесний"  малюнок  сонця   і   неба, моря  і  вітру. Скористайтесь  словами  з  довідки. Наведіть  власні  приклади.  Напишіть  твір-мініатюру.

 

Довідка: легкий, гарячий, теплий, світлий, легковажний, усміхнений, веселий, заплаканий, сльозливий, ніжний, колючий, осінній, гарний. туманний, сильний, сонний, зоряне, страшний. дивний, високий, схвильований, радісний, лагідний, спритний, живий, казковий, співучий, український, вранішній,   

 

  26 Назвіть  поняття, які   можна   охарактеризувати   такими  прикметниками. Продовжіть  власними  прикладами-епітетами.

 

--запашний, борошняний, свіжий, теплий, м'який, смачний…

--гарний, святковий, урочистий, новий, сучасний…

--скляний, кришталевий, керамічний, чистий…

--чиста, свіжа, випрана, випрасувана, накрохмалена…

--затишний, гостинний, просторий, власний…

--цікава, захоплююча, нова, корисна…

    в) Якого  кольору  мамині  очі, а  які  на  дотик  руки?

 

 

27. Гра " Знайдіть  пару". Поєднайте  між   собою  "слова-вороги". Які  із  цих  рис  є  у вас, а  якими   ви   можете  описати   свого   друга?

                              Добрий                                         боягузливий

                              сміливий                                      лінивий

                              щедрий                                         нечемний

                              працьовитий                                брехливий

                              чесний                                          байдужий

                             турботливий                                 хвалькуватий

                             слухняний                                     злий

                             скромний                                      жадібний

 

Як   по-різному  звучать  мелодії  природи…

 

28. Знайдіть  у  реченнях   метафори  та  порівняння. Який   недолік у  тексті  ви  помітили? Виправте  його.

І. Подивімося  на   небо…Воно   синє, немов   втомлена   вода   у  ставку. Чому  втомлена? Бо   влітку   вона   грала-вигравала   хвилями, А  до  осені  втомилась   і  стоїть  у  ставку   синя-синя… Небо  сумне… Бо  вже  з  далеких  північних  країв  пливуть  чорні  хмари, скоро   закриють  блакить. Небо  задумливе… Воно  пригадує, як   співав  жайворонок, і  орел   клекотів, сонечко  сміялось-тішилось. Небо  пригорнулось  до  землі… Влітку  було  немовби   вище, бо  там   ластівки  літали. А  тепер   ластівок  немає, і  небо  прислухається, де  вони  поховались. Небо   гріється-вигрівається  на  сонечку. Бо  скоро  закриють  його   хмари—ой  як  холодно  тоді  стане  небові. Заплаче, засумує…

 

29. Назвіть метафори. Продовжіть  текст, використавши   інші   художні   засоби   мови.

 Помахала   осінь  жовтим  листям   і  попрощалася   з  нами. Не   видко  сонця. Зрідка  виходить  воно  погуляти. Важкі  хмари  табунами   по  небу  бродять. Похолодало.

 

                                                        

 30. Вставте  в  речення  епітети  й   порівняння.

 

Стежка

    …дощик  поливає  її. …берізки, осипаючи…листя, схилились  над  нею, ніби  намагаються  захистити  її  від…крапель. Мокре  листя, ніби…, встеляє  все   навкруги. Нікого  не  зустрінеш  в  цю…пору. Струмок, засипаний   листом, притих.

Вода  така…і…влітку, помутніла. Я  прийшла  сюди  провідати  стежку, мов…знайому. Біжить  у  степ  моя  стежечка…, як…, і  кличе  мене  з  собою.

 

 31.   Точно  і  швидко   підберіть  метафори. Напишіть  твір-опис   природи.

 

1 варіант.

1.Шумлять (дерева, ліси, діти…). 2.Біжать (малята, хмари, роки…). 3. Осінь       (прийшла, плаче, настала…). 4. Дощ (ішов, шумів, лив, плакав…). 5. Ліс(ріс, веселив, журився, радів…).  6. Роси (впали, освіжили…). 7. Птахи (сплять, співають, зустрічають…). 8. Повітря (тремтить, рухається…).

 

   

 

 

2 варіант.

Утворіть  пари  слів-метафор.

                                   шурхотить                                        вітер

                                   шумить                                             трава

                                   свистить                                           листя

                                   гуркотить                                         сніг

                                   рипить                                              птах

                                   співає                                                дощ

                                   шелестить                                        грім

                                   тріщить                                            мороз

 

32. Прочитайте. Яке  речення   може   бути  заголовком. Спробуйте  описати, який  голос  має  верба, сосна.

 

 Свій  власний  голос  має  кожне   дерево   в  лісі. Округлі  тьмяно-зелені  листки  осики  завжди   тремтять. Коли  здійметься сильний  вітер, осиковий  лист  рветься, дерево   тривожно  шумить, ніби   скаржиться  на  свою   долю.

 Радісно, ласкаво  шелестить  темно-зелене  березове  листя.

 Приємний  легкий  голос  має  м'який  лист  липи. Могутній  дуб  при  тихому  вітрі  басисто  лопоче, сильнішає  вітер—дуб  наче  лається  з  ним  деренчливим  голосом.

 Легкий  вітерець  не   розбудить  мовчазну  ялину. Йому  ні  за  що  зачепитися  в  її  гострій  вершині.

 

 

33. У   поданих   реченнях   знайдіть  порівняння. Визначте   тип  і  стиль  мовлення. Продовжіть  текст.

 

Озеро  Світязь  дихає  незайманістю  і  таємничою  тишею. Посеред   нього  видніється  малий  острівець, як  вічко  в  людському  оці. Лелека  поважно, як  турботливий   батько, годує   свою  лелечиху. Хлопець  весело  вітає  лелек, посміхається  до  них, як   до  своїх, рідних. Потім   зводить  очі  в  небо, де   кружляє  ще  один   лелека, тримаючи  у  дзьобі  тонку, ніби  гадюка, гілку. Згодом  клекотом  привітав  свою  подругу-лелечиху  і  заходився, як  справжній  дбайливий   господар, ремонтувати  своє  житло…

 

34. Доберіть  порівняння   з   правої   колонки. Складіть   з  ними   речення, а  з  речень—текст.

Ліс, неначе…                                                     синя  безодня

Дощ   полив,  мов…                                         хлопчик-пустун             

Річка, як…                                                         казковий   велетень

Хмари, немов…                                                з  відра

Вітер, ніби…                                                     синенька  смужечка

Небо, начебто…                                               страшні  чудовиська

 

35.  Гра  " Розсипанка".

Складіть  текст  з   деформованих   речень. Продовжіть  текст  на  тему "Про  що  співають  квіти  в  лузі". 

    До, лісу, ми, навесні, пішли. Береза, пісню, співала, ніжну, Всі, лісі, дерева, в, заспівали. Слухаючи, хотілося, її, співав, мужню, пісню, Дуб. Ми, коли, слухали, хотілося, її, нам, співати. Верба, задумливу, співала, пісню, тривожну, Горобина, співала, а.  Цієї, від, лісові, пісні, прокинулись,і, заспівали, квіти…

 

36. Гра " Позмагаймося  з  письменником".

 

Швидко  і  правильно  відновіть  ужите  автором   слово, вибравши  його  з  дужок.

   1. Щоб  брат  до  брата  броду-переходу  у  ріках (бурноплинних, швидких) не  шукав. 2. І  розіллється  знов  медами   Земля, що  окрилив  Тарас (громозвучними, громозвукими) словами. 3. Далі   за  соняшниками, за  залізницею, степ  рівний, відкритий, ( полігонно  відкритий, зовсім  відкритий). 4. По  садах (порожніх,  пустинних ) їде  (гордовито, гордо)  осінь (багряна, кольорова, жовтокоса) на  (баскім, воронім) коні (В. Сосюра). 



Создан 11 мар 2015



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником